Czerwiec 24, 2018
  • 5:29 pm Jak kortyzol wpływa na trening?
  • 9:13 am Stylizacja włosów za pomocą suszarki
  • 11:43 pm Jakie kontuzje występują w tenisie?
  • 11:41 pm Agnieszka Radwańska na olimpiadzie

Kortyzol to hormon steroidowy produkowany w korze nadnerczy. Wraz z adrenaliną jest uznawany za „hormon stresu”, ponieważ jego podwyższony poziom towarzyszy nam w sytuacjach prowadzących do fizjologicznej mobilizacji organizmu. Najwyższe jego stężenie można zaobserwować w godzinach porannych, zaś najniższe wieczorem.

Kortyzol a trening

Zagłębiając się w tematykę zdrowego odżywiania, budowania sylwetki i rzeźbienia swojego ciała za pomocą ćwiczeń warto także poszerzyć swoją wiedzę na temat funkcjonowania organizmu. Jednym z zagadnień, nad którymi można się pochylić jest bez wątpienia zależność stężenia kortyzolu od intensywności ćwiczeń. W czasie wysiłku anaerobowego dochodzi do nasilonego wyrzutu kortyzolu, który ma na celu utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Natomiast kortyzol jako hormon steroidowy ma znaczący wpływ na gospodarkę białkową poprzez zwiększenie katabolizmu prowadzącego do rozpadu białek. To właśnie ta funkcja kortyzolu z punktu widzenia kulturystów jest najbardziej uciążliwa. Odpowiedni poziom białek w organizmie jest niezbędny do nadbudowywania tkanki mięśniowej. Zatem jeśli stale będzie utrzymywany podwyższony poziom kortyzolu, który działa katabolicznie, to na nic się zda trening mający na celu wyrzeźbienie mięśni.

Jak obniżyć poziom kortyzolu?

Kulturyści starają się obniżyć zasadnicze działanie kortyzolu na wiele sposobów. Oczywiście duży nacisk należy kłaść na odpowiednio zbilansowaną dietę bogatą w białko i wspomaganie się dobrze dobraną suplementacją. W sytuacji, gdy chcemy zwiększyć masę i nadbudowywać tkankę mięśniową koniecznie jest przyjmowanie takich produktów jak BCAA lub EAA, które działają antykatabolicznie zmniejszając działanie kortyzolu. Dodatkowo nie można zapomnieć o podstawowych aspektach dbania o zdrowy tryb życia, do których należy wysypianie się. Badania naukowe donoszą, że niedobór snu, przewlekły stres czy kofeina mają znaczny wpływ na zwiększenie stężenia kortyzolu we krwi. Zatem należy pamiętać, że trening kulturystyczny to nie tylko godziny spędzone na siłowni, ale także czas poświęcony na regenerację organizmu.

Więcej dowiesz się na: http://www.puls-zdrowia.pl/sport/kortyzol-a-trening/

admin

LEAVE A COMMENT